Critics - Scandinavian languages

Konsertanmdeldelser:

  • Tord Gustavsen Quartet i Dokkhuset, Trondheim 2. mars 2012: "Hypnotiserte Dokkhuset. En fullpakket sal fikk fredag oppleve at Tord Gustavsen når stadig nye høyder som komponist og konsertpianist. .. Det er et eller annet med Tord Gustavsens komposisjoner, og med pianospillet hans, som gjør at han får en appell utenom det vanlige. Han skaper sterke, særpregede melodier og framfører dem med en lavmælt intensitet som inviterer publikum inn i musikken." (Trygve Lundamo - Adresseavisen/adressa.no - les hele konsertanmeldelsen)

  • Tord Gustavsen Ensemble med Tromsø Kammerorkester i Tromsø Kulturhus under Barentsjazz 2011: "et av festivalens høydepunkter. Smakfulle klangblokker - små perler trillende fra klaveret" (Jazznytt 1/2012)

  • Tord Gustavsen Trio i Konserthuset i Oslo: "De skaper musikk som appellerer til hele vårt følelsesregister. Gleden så vel som tristheten. På forunderlig vis er det som om melodiene har sin egen sangstemme. En stemme som taler til hjertet. .. Et hellig møte med tre eminente musikere og deres vemodsvakre musikk. Grunntonen er stillfaren og melankolsk, men musikken besitter også en egenartet indre sprengkraft." (Aftenposten Aften 8/11-2005 - les hele anmeldelsen)

  • Konsert med Tord Gustavsen Trio i Tromsø Kulturhus: "Det var noe magisk og vakkert over konserten. En nytelse å være til stede. .. Det var en opplevelse å høre en trio som ga mer enn en leksjon i hvordan samspill kan og skal utføres." (Avisa Tromsø 29/11-2007 - terningkast 6)

  • Konsert med Tord Gustavsen Trio og Trio Mediaeval under Festspillene i Nord-Norge 2006: "En reise i stor klangrikdom, og ikke minst: En god demonstrasjon på hvordan musikkstiler fra svært ulike tidsepoker kan smelte sammen og få et universelt preg. ... Trio Mediaeval imponerte med vakre og klokkeklare stemmer og stor ekspressivitet i det musikalske uttrykk. .. Gustavsens trio utmerket seg spesielt gjennom et lyttende samspill og spennende improvisasjoner. .. Gode overganger. Og man grep seg i å tenke: Hvor møttes og sluttet egentlig klassisk musikk og jazz i dette samspillet?" (Harstad Tidende 29/6-2006)

  • Konsert med Tord Gustavsen Trio og Trio Mediaeval under Festspillene i Nord-Norge 2006: "Musikken vokser og utvikler seg som en blomst, den får blader, og til slutt brister knoppen. Bevegelsen gjentar seg med små variasjoner og skift i styrke og klangfarge. Tord Gustavsen Trio og Trio Mediæval tryller oss med inn i et mystisk, men i høyeste grad organisk og tett tonelandskap. Gustavsens komposisjoner har noe sakralt over seg. En får lyst til å legge seg på ryggen, lukke øynene og være alene med musikken. Undertegnede vil allerede her melde et ønske om snarlig plateinnspilling. De tre jentene i Trio Mediæval tar med seg en ren og enkel tone fra middelaldermusikken som matcher Gustavsen og co. svært godt. Anna Maria Frimans varme sopran tar seg nydelig ut ved siden av Gustavsens lyriske piano og Johnsens myke bass. En reise i stor klangrikdom. ... Disse to ensemblene har virkelig funnet tonen. (Nordlys 29/6-2006)

  • Prosjekt med Tord Gustavsen Trio og TrondheimSolistene: "Samspill med melodisk kraft. Enda en triumf for Tord Gustavsen Trio. Samarbeidet med Trondheimsolistene tilfører musikken hans nye dimensjoner. Tord Gustavsen Trio har reist verden rundt og imponert svært kresne jazzkritikere. Som første norske jazzartister noen gang har de ligget på toppen av VG-lista. Er det da lurt av dem å tukle med suksessformelen og invitere andre med på laget? Konserten i den fullsatte Frimurerlogen sent onsdag kveld viste at ja, det var definitivt temmelig lurt å forsøke noe nytt. Trioen hans er så samkjørt etter utallige konserter at de sannsynligvis hadde klart å beholde fokus selv om de hadde spilt med et rockeband. Og Gustavsen har så sterk kontroll med komposisjonene sine at han ikke lar et strykeensemble tappe dem for sin kompakte intensitet. Han skriver ofte låter som har romantiske elementer, og på forhånd var det en fare for Trondheimsolistenes bidrag kunne gjøre dem i overkant søtladne. Men det var ikke det som skjedde. Gustavsens egne arrangementer bare understreket det som er kraften i musikken hans; en unik melodiøsitet som framheves og settes i kontrast kombinert av partier som både kan være svært stillferdige og kraftfulle og som av og til kan inneholde en nesten rocka energi." (Adresseavisen - anmeldelse av konserten 28/9-2005 i Frimurerlogen i Trondheim under Trondheim Kammermusikkfestival)

  • "Stille intensitet. I en fullsatt sal fikk et meget konsentrert og lyttende publikum være til stede ved en 1 1/2 times mentalhygienisk opplevelse av de sjeldne. Et høytidsstemt repertoar av svært inntagende vakker musikk. Gustavsens vakre harmonier og lyriske innfallsvinkel til stoffet ble servert med kjærlighet, totalt fritt for klisjeer. Vespestads visper og klubber anvendes med stor idérikdom og dybde. Sammen med Johnsens bass drives musikken videre i et bredspektret fargespill. Tilhørerne fikk oppleve høyt utviklet dialog mellom tre meget kompetente musikere." (Agderposten 26/7-2003 - anmeldelse av konsert under Canal Street 2003 - terningkast 6)

  • "Gustavsen fører an med en lett melankolsk eleganse. Han eksellerer i gospelakkorder og tenksomme tonevandringer og skaper fine dynamiske spenn. Johnsn og Vespestad definerer sine roller med stor gjensidig lydhørhet, og føyer kropp og autoritet til et triouttrykk som forener letthet og substans i en slags nesten-minimalisme som åpenbart har enorm appell til et stort, ungt publikum." (Dagbladet 27. mars 2004 - anmeldelse av konsert på Cosmopolite i Oslo, terningkast 5)

  • "Fjellstøtt med senkede skuldre. Plutselig tittet pianist Tord Gustavsen fram fra plassen bak ryggen på Silje Nergaard og sa han ville stå på egne bein. Han står fjellstøtt! Vakker, stillferdig og uttrykksfull nesten-minimalisme og impresjonistisk musikk i stilrent trioformat. Med sangbare låter til å bli var og varm av. Melodiøst og harmonisk, skjønt og lyrisk. I første tangentanslag var gjenkjennelsen der til svenske Jan Johanssons legendariske snart 40 år gamle «Jazz på svenska» - men så finner Tord Gustavsen sin egen vei i spennet mellom meditative og distinkte impresjoner. Bassist Harald Johnsen har nok hørt Charlie Haden, men går sin egen smakfulle rute fram til trommis Jarle Vespestad kombinasjon av visping og poengterte slag - sammen gir de musikken groove." (Stavanger Aftenblad - anmeldelse av konsert under MaiJazz 2003 - les hele anmeldelsen)

  • "Festivalens vakreste konsert. Trioen preges av stor ro, og samspillet er unikt. Gustavsen har et anslag og en klang i flygelet som kun kan sammenlignes med de beste klassiske pianistene. Harald Johnsen og Jarle Vespestad musiserer mesterlig sammen med Gustavsens pianospill." (Rana Blad 10/8-2003 - anmeldelse av konsert under Hemnes jazz- og bluesfestival 2003)

  • "Pianisten Tord Gustavsen, bassisten Harald Johnsen og trommeslageren Jarle Vespestad viste sine evner til å pensle ut klangfarger i form av lys og skygge, melodiske fragmenter og dybdeeffekter. Både lyrisk og ladet musikk.
      Musikerne i Tord Gustavsen Trio makter å skape et uttrykk med fokus på 'tonenes indre dynamiske kvaliteter'. De lytter helt tydelig intenst på det de gjør, og som tilhørere blir vi nærmest 'tvunget' med i denne prosessen." (Tønsbergs Blad - anmeldelse av konsert i Nøtterøy Kulturhus februar 2005)

  • "Harmonisk hyrdestund. Gjennom lange, lyriske linjer lekte musikerne fram klanger som utforsket ei grense. Grensa mot stillhet. Men fra det lavmælte utgangspunktet bygde de opp klimakser hvor pulsen i musikken fikk rygger til å bukte seg og skuldre til å vri. En konsert med masse energi, men hvor energien kom til uttrykk i mikrodynamikk og fintfølende linjer i fraseringene. ... Her var alle tre musikerne i samme klasse. Tett og presis i samspillet. Samstemt i uttrykk. Alltid med musikken sentrum." (Nordlys 23/6-2004 - anmeldelse av konsert i Harstad under Festspillene i Nord-Norge 2004)

  • "..et slående melodisterkt materiale. Mektige anslag og tøft up-tempodriv avløste gripende vakre stemningsballader preget av en naken vàrhet som gjorde stillheten rundt tonene til medspiller." (Avisa Nordland 8/8-2005 - terningkast 5, anmeldelse av konsert under Nordland Musikkfestuke i Bodø)