Critics - Scandinavian languages

Om "Restored, Returned":

  • “I 50 minutter pløyer den melankolsk-melodiøse minimalistimprovisatoren stadig dypt i stafett med den funky blues/gospel-grooveren, og medspillerne følger ham tett der de gir stemningsskiftene vekt og farge uten å spjære den skjøre helheten som holder det noterte og improviserte melodiknippet sammen. Brunborg skinner, Eilertsen/Vespestad danner et diskret, men effektivt drivverk, og samarbeidet Gustavsen/Asbjørnsen er en studie i intuitiv musikalsk samforstand på høyt nivå.” (Terje Mosnes, Dagbladet – terningkast 5)

  • “Suverene musikere, og Gustavsen gir dem godt materiale å bryne seg på. En fantastisk lytteropplevelse, som vokser ved gjentakelse” (Rune Westengen, Romerikes Blad – terningkast 6)

  • “Årets jazzplate” (Christen Ringnes, Østlendingen – terningkast 6)

  • "Det bästa är gott nog. Här har några högkaratiga utsnitt ur W. H. Audens diktsamling "Another time" fått en stilla och finstilt musikalisk ram, raffinerat vacker, ofta barnviseenkel i sin sångbarhet. .. Komponisten Gustavsen tar sparsamt men övertygande plats som tankfull och kraftfull pianosolist. Ensemblespelet är lojalt och lyssnande. Både material och framförande har beundransvärda organiska kvaliteter, påtagliga inte minst genom gruppens dynamiska och rytmiska följsamhet." (Sven Bjerstedt, Kristianstadsbladet, Sverige - les hele anmeldelsen)

  • “Storslått, sterkt og vakkert, med verdas finaste saksofontone frå Tore Brunborg, Mats Eilertsens kjenslefylte bass, og Jarle Vespestad på trommer. Ikkje alle er med heile tida, her er det fleire konstellasjonar å spele på, og musikken syng i deg lenge etterpå.” (Roald Helgheim, Dagsavisen)

  • “Med sitt vokale særpreg forsterker [Kristin Asbjørnsen] .. gospelpreget som alltid har hengt ved Gustavsens eget spill. Jeg tror det har vært klokt av Gustavsen å hoppe av trioformatet før det ble statisk. Dette «ensemblet» kan være forløperen som viser at han har en fremtid med flere overraskelser og musikk som kan komme til å peke i mange retninger.“ (Kjell Moe, Nordlys – terningkast 5)

  • “Tord Gustavsen har gang etter gang bevist at han er en av Norges flotteste pianister og komponister .. Overføringen til CD er svært vellykket, både på grunn av et dempet og glitrende ensemblespill og ikke minst Kristin Asbjørnsens fabelaktige vokalbidrag.” (Bjørn Tore Brsøke, Bergensavisen – terningkast 5)

  • “Med Brunborg og Asbjørnsen på plass, får Gustavsens myke, melodiøse og lavmælte komposisjoner flere nye dimensjoner. Hovedpersonen selv er selvfølgelig like suveren bak tangentene som alltid.” (Trygve Lundamo, Adresseavisen – terningkast 5)

  • “Frapperende melodiøst dragsug. Formatet er større, med kraftfulle, særpregede musikere og ikke minst vokalist, som tar plass. Like fullt ligger Tord Gustavsens umiskjennelige groove duvende bak og under hele tiden – ikke minst i de små improviserte vuggevisene som krydrer platen.” (Pål A. Berge, Haugesunds Avis – terningskast 5)

  • “en dyp lytteropplevelse, med stor ro og inderlighet. Platas beste stunder får vi når Tord Gustavsens piano går i dialog med Tore Brunborgs saksofon – som for øvrig gir sterke assosiasjoner til tidlig Garbarek. Best er allikevel den ordløse vuggesangen hvor Kristin Asbjørnsen innfører sitt høyst personlige og originale scat-vokabular. Bare det er grunn god nok til å skaffe seg Tord Gustavsens CD Restored, Returned.” (Erling Wicklund, NRK P2)

  • "Klaverets linedanser. Albumet er både vakkert og gjenkjennelig Tord Gustavsen, men samtidig med spennende og variert i uttrykket." (Per A. Risnes Jr., Dagens Næringsliv)

  • "I Tore Brunborg må Gustavsen ha funne si musikalske tvillingsjel. Samspelet dei to immelom er kanskje noko av det mest fascinerande ved denne produksjonen. .. Kristin Asbjørnsen leverer heile vegen .. nyansert og mangefasettert .. eit strålande eksempel på full kontorll med minimalistiske verkemiddel. ... [F]or eit tandem [Mats Eilertsen] og Jarle Vespestad er! Ein komplett kontroll på detaljar og heilskap som er med på å gjera denne CDen til ein gjennomgåande stor lytteoppleving." (Lars Mossefinn, Jazznytt 6/2009)

Om "Being There":

  • "Tord Gustavsen Trios fineste cd til nå.  ... om mye er gjenkjennelig - de melodisk-melankolske stemningene, de åpne akkordene, det åpne, hyper-kommuniserende samspillet, den fortettede kraften i bruken av pauser og den gjennomgående følelsen av ro og tilbakehold - har også en sterkere rett-i-øyne-og-ører-henvendelse vokst fram i deler av repertoaret. ... Også klanglig framstår trioen som mer mangfoldig, og ikler Gustavsens hymner, gospelfunderte melodier og mer frittflygende forløp farger fra en frodigere palett. Det er i det hele tatt som om en ny tyngde og et annerledes eksistensielt alvor. (Dagbladet - terningkast 6 - les hele anmeldelsen)

  • "Musikk til å vere i. .. Det tredje albumet er ein triumf for eit eksepsjonelt band. .. Det er noko med den musikalske samforstanden i denne trioen som verkar så sterk og frigjerande på same tid; der det arrangerte og det improviserte går opp i ein høgare einskap.  .. Det er musikk som held deg fast, som du ikkje vil miste for eit sekund." (Dagsavisen)

  • ".. et musikalsk festmåltid av dimensjoner. .. 'Being There' er så overlegent utført og levert at man igjen nærmest bare blir stående og gape av beundring. Gustavsen har sammen med kumpanene Harald Johnsen og Jarle Vespestad nok en gang laget et album så delikat og melodiøst nydelig, at det kommer til å gå gjetord om det i lang, lang tid. Fremdeles (norsk) jazz på sitt aller ypperste, denne gjengen." (Tønsberg Blad - terningkast 6 - les hele anmeldelsen)

  • ".. en sann vederkvegelse. Trioen borer dypere. Kan hende er enkelte av kuttene mer krevende, mer grublende, litt mørkere enn tidligere. Likevel er musikken tilgjengelig. .. Det er selve 'det å bli grepet' som er hovedpoenget når du lar Gustavsen & co. få fylle oppmerksomheten.  .. Det er noe inderlig, noe vaskeekte over samspillet i trioen. .. en berøringskraft som er helt spesiell." (Dagens Næringsliv)

  • "ett sällsamt vackert mästerverk av den mest subtila jazz som tänkas kan. .. Det är ett formidabelt samspel. .. Tord Gustavsen måste man lyssna på, hans musik har något att säga oss." (Mats Palmquist, Lira - hela recensionen)

  • "Selv om musikken er instrumental, synger den til oss med en spesiell klarhet. .. stemningsskjøre øyeblikk med utsøkt lydhørhet. .. Man dras inn i dette musikalske universet i kraft musikkens følsomme gjennomslagskraft. Det som føles så sterkt nå når den tredje platen er på plass, er med hvilken naturlighet de utfyller hverandre. Ikke i kraft av sterke kontraster dem imellom, men mer i deres utsøkte felles stillfarenhet. Her er intet forhastet, trilogien er blitt som et fullkomment byggverk." (Aftenposten - terningkast 5 - les hele anmeldelsen)

  • "Det er ingen tvil om at Gustavsens komposisjoner og pianospill har kvaliteter som er sjeldne. Det er vanskelig å sette ord på hva som skjer når disse tre spiller sammen, og det er vanskelig å unngå klisjemessige beskrivelser som vakkert, atmosfærisk og melodiøst. Det er fristende å si at det er nesten noe magisk over dette samspillet og over lydhørheten de tre viser overfor hverandre." (Adresseavisen - terningkast 5)

  • "Det er uendelig mye vakkert i Tord Gustavsens musikk, ikke minst også i luften mellom hans egne anslag på tangentene." (VG - terningkast 5)

  • "Det lavmælte uttrykket, de sterke melodiene og pianistens lyriske formidling, er etter hvert blitt en signatur. Men det gjenkjennelige uttrykket føles mest av alt som å komme hjem til en velsignet ro, enn å komme tilbake til en trio som gjentar seg selv. For slik er det ikke. Pianisten våger, minst like mye som før, å stille krav til lytteren. Samtidig som Jarle Vespestad (trommer) og Harald Johnsen (bass) skaper friksjon og nyanser i dette utsøkte samspillet, lar Gustavsen de vakre melodiløpene ta nye retninger, uten at noen faller av lasset. Nydelig, nok en gang." (Bergensavisen - terningkast 5)

  • "Stappfull av kommunikasjon. .. Man forledes nesten til å tro at alle instrumentene befinner seg i hendene på en og samme mann. For dette er én tanke! Med hvilken utførelse!" (Jazznytt)

  • "Stillfarne, drømmende pianostykker med melodier med slik nerve og sjel at man bare må la seg imponere." Exact - terningkast 6)

  • "Sjøl om musikken kanskje kan høres ganske 'enkel' ut, så er den full av nyanser og herrene Gustavsen, Johnsen og Vespestad lytter så intenst på hverandre og kan hverandre så godt at de hele tida vet når de skal legge av og når de skal legge til. .. Denne musikken og dette uttrykket dreier seg aller minst om å briljere. De som har hørt de tre i ymse sammenhenger vet hva de er i stand til, men de er langt forbi det stadiet av sine karrierer nå. De er her for å lage stor musikk – sammen – og du verden som de har gjort det – nok en gang!" (Nettavisen - terningkast 5 - les hele anmeldelsen

  • ".. enkel, lyrisk og vidunderlig vakker musikk .. Musikken her er noe råere og røffere enn på de foregående platene, men likevel fortsatt umiskjennelig Gustavsen med flotte komposisjoner framført av dyktige og svært samspilte musikere" (Østlendingen - terningkast 5)

  • "Melodiene er glitrende, og de utstråler en stillferdig, nesten dvelende intensitet. Et must." (Avisa Nordland)

  • "Tord Gustavsen Trio bevarer det enkle og vakre, samtidig som nye dimensjoner bringes inn i samspillet. Being There er ikke bare et usedvanlig vakkert album, det innehar også dimensjoner som vi ikke finner på trioens to foregående skiver, selv om det har mye av den samme dype stemning som vi finner på trioens tidligere utgivelser.
    I det hele tatt er dette albumet svært variert i stemninger og musikalske tilnærminger. Men ikke i kvalitet. Tord Gustavsen Trio har på ny hevet seg, og er nå soleklare enere innen ny norsk jazz." (groove.no - les hele anmeldelsen)

  • "Der musikken trekker pusten. Uten å nøle setter Tord Gustavsen Trio ned tempoet. Inngangen på trioens plate nummer tre er enda stillere og tett ved det punktet der all musikk trekker pusten. Trilogien består av CD-ene Changing places (2003), The Ground (2004) og Being there (2007) – et verk som ruver." (Vårt Land)

  • "... fantastisk flott musikk. Plata 'Being There' inneheld 13 nydelege komposisjonar .. Dette er litt lavmelte, men uhyre sterke melodiar, framført av musikarar som er svært lydhøre for kvarandre." (Firdaposten - terningkast 6)

Samlede anmeldelser: